Předdefinované typy
Zde jsou předefinované hodnotové typy, jsou jimi celočíselné hodnoty a čísla s jednoduchou přesností v pohyblivé řádové čárce, znaky a booleovské typy.
Také jsou jimi výčty a struktury.
Jak jste si určitě všimli typy jsou v mínusu a nebo nad nulou. Takže ty hodnoty s mínusem se označují jako signed (se znaménkem) a pouze kladné jako unsigned (bez znaménka).
Pokud chci přesně určit jakého typu má být proměnná, musím k číslu připojit jeden z následujících znaků: UI, ui, UL, ul, L, l, takto:
uint ui = 1234U;
long i = 1234L;
ulong ul = 1234UL;
Následujou dva typy float a double s pohyblivou řádovou čárkou. U float je počet hlavních číslic 7 a u double 15-16. Float je pro menší reálná čísla, u nichž se vyžaduje menší přesnost.
Datový typ double je větší a nabízí dvakrát větší přesnost.Pokud chci blíže specifikovat float přidám za čislo písmeno F nebo f.
float = 12.3F;
Dále tu je datový typ decimal. Je vhodný pro finanční výpočty. Je jedno jak využiji nabízených 28 čísel.Chci-li specifikovat, zda je datová hodnota typu decimal připojím za číslo M nebo m.
decimal d = 34.56M;
Dalším typem je booleovský typ a ten je určen pouze pro logické hodnoty true nebo false.
Následuje znakový typ char, který slouží pro ukládání hodnoty jednoho znaku. V jazyku C je tento znak jako 8 bitové číslo, v C# je uvedeno jako 16 bitové číslo.
Hodnoty typu char lze vyjadřovat jako doslovné hodnoty, kromě toho je můžeme znázorňovat rovněž jako čtyřmístné hexadecimální hodnoty, Unicode '\u0041'nebo jako
celočíselné hodnoty s přetypováním (char)65, případně jako hexadecimální hodnoty '\x0041' Lze je rovněž vyjádřit pomocí řídící posloupnosti.
Hodnotové typy
Název | Typ | Velikost v bajtech | Rozsah |
sbyte |
System.SByte |
1 |
-128 až 127 |
short |
System.Int16 |
2 |
-32 768 až 32 767 |
int |
System.Int32 |
4 |
- 2 147 483 648 až 2 147 483 647 |
long |
System.Int64 |
8 |
9,223,372,036,854,775,808 až 9,223,372,036,854,775,807 |
byte |
System.Byte |
1 |
0 až 255 |
ushort |
System.UInt16 |
2 |
0 až 65,535 |
uint |
System.UInt32 |
4 |
0 až 4,294,967,295. |
ulong |
System.UInt64 |
8 |
0 až 18 446 744 073 709 551 615 |
float |
System.Single |
4 |
+/-1.5 * 10-45 až +/-3.4 * 1038 |
double |
System.Double |
8 |
+/-5.0 * 10-324 až +/-1.8 * 10308 |
decimal |
System.Decimal |
16 |
|
bool |
System.Boolean |
1 |
Jsou zde hodnoty true nebo false |
char |
System.Char |
2 |
|
Odkazové typy
Název | Typ | Velikost v bajtech | Rozsah |
object |
System.Object |
|
Kořenový typ, od něhož jsou odvozeny všechny ostatní typy |
string |
System.String |
|
Řetězec znaků Unicode |
O hodnotových a odkazových (referenčních) datových typech si povíme v dalším díle.